"Met een elektrische auto op vakantie, is dat eigenlijk wel handig?" Dat was mijn 1e reactie toen ik besloot om met een Opel Corsa-e op vakantie te gaan naar de Elzas, Frankrijk. Allemaal vragen die daarop volgde: Hoevaak moet ik laden? Welke laadpassen heb ik nodig? Hoe te betalen? En welke voorbereidingen moet ik treffen? Lees hieronder mijn ervaring.
Voorbereiding
Mijn vervoer voor de vakantie was een Opel Corsa-e die beschikt over een maximale actieradius van 330 km, en geschikt is voor snelladen (gelukkig!).
Toen ik wist met welke auto ik op vakantie zou gaan heb ik op kantoor rond gevraagd voor tips. Al snel kreeg ik te horen dat het handig was om de ABRP app te downloaden. Daarnaast heb ik ook de Shell Re-charge en de Chargemap app gedownload. De A Better Routeplanner (ABRP) app is een routeplanner die uitrekent hoeveel stops je moet maken om te laden tijdens je rit, aangepast op het voertuig dat jij rijdt. Daarnaast had ik nog een app gedownload, de officiële Tesla-app. Je kunt dus blijkbaar ook met niet-Tesla auto's laden op Tesla laadpalen.
Hoe te betalen aan de laadpaal? Daarvoor had ik de AWNB laadpas die werkt op de meeste laadpalen, in binnen- en buitenland. Als back-up had ik nog de gratis aangevraagde Shell Recharge laadpas.
Heenreis
Met een zo goed als volle accu begon mijn reis richting de Elzas! Een groot stuk van de heenreis ging via Duitsland, mooi, aangezien daar ook veel laadpalen te vinden zijn. Mijn eerste laadstop was ergens net over de grens in Duitsland. Top, twee vrije plekken en de AWNB-laadpas werd geaccepteerd. Een bakje koffie verder was de Opel weer zo'n 80% vol en kon ik mijn reis vervolgen.
Omdat het voor mij nieuw was om met een elektrische auto zo'n lange rit te rijden volgde ik braaf het advies op van de ABRP app. Voor mijn gevoel ben ik achteraf vaker gestopt dan nodig was, dit was in totaal zo'n 5x. Gelukkig hoefde ik bij geen enkele laadstop te wachten en werkte de laadpaal naar behoren. Ook werd de AWNB-pas bij elke paal geaccepteerd.
Eenmaal aangekomen op mijn bestemming was het wel duidelijk dat de rit langer duurt vergeleken met een brandstof voertuig. In totaal was ik zo'n 2,5 uur laadtijd verder.