Als elektrisch bestuurder klinkt het je misschien niet vreemd in de oren dat de actieradius volgens de fabrikant nooit helemaal overeenkomt met hoe het in de werkelijkheid is. De actieradius volgens de producent is altijd berekend onder de meest ideale omstandigheden. Je kunt zelf een aantal maatregelen toepassen om zoveel mogelijk uit de actieradius te halen. Daarom in deze blog: "Hoe haal je de meeste kilometers uit een EV?"
Om te beginnen zullen we een aantal voorbeelden geven van wat nu echt een realistische actieradius is. Een aantal jaren geleden, in 2018, kwam Kia terug op de geclaimde actieradius van hun e-Niro. Zij beweerden een auto gemaakt te hebben met een actieradius van 485km, maar later bleek dit 455km te zijn volgens de WLTP meetmethode. Tegenwoordig zijn fabrikanten trouwens verplicht om deze betrouwbaardere WLTP meetmethode te gebruiken.
De Kia e-Niro was zeker niet de eerste of laatste auto waarbij de geclaimde actieradius niet overeenkwam met de realiteit. Zo beweert Mazda dat je met hun MX-30 237km kunt rijden, maar in de praktijk is dit bij een snelheid van 100km/u maar 171km. Met een snelheid van 130km/u komt de Mazda MX-30 ongeveer 100km ver. Hetzelfde geldt voor een Peugeot e-2008 die bij een snelheid van 100km/u een actieradius van 278km heeft in plaats van de geclaimde 320 kilometer.
Tip 1. Kijk allereerst naar het model
Klinkt als iets vanzelfsprekends. Natuurlijk is het aannemelijk dat een auto met een grote geclaimde actieradius deze vaak ook heeft, binnen een bepaalde marge. Buiten de geclaimde actieradius van de fabrikant speelt de vorm van de auto ook een rol. Een gestroomlijnde auto is bevorderlijker voor de actieradius.
Tip 2. Lees recensies
Dit kun je uiteraard alleen doen als je nog aan het zoeken bent : lees online beoordelingen over de auto. Vaak lees je dan een iets realistischere kijk op de actieradius van jouw toekomstige EV. Bovendien kun je hier meer lezen over hoe de auto verder bevalt bij een ander.
Tip 3. Rijd niet te hard!
Zoals in de bovenste alinea's beschreven, verkleint een snelheid van 130km/u de actieradius van een EV drastisch. Rijd dus liever niet harder dan 100km/u. Wil je echt je actieradius sparen? Ga dan 90km/u rijden achter bijvoorbeeld een vrachtwagen. Het lijkt iets langer te duren voordat je op je bestemming bent, maar als je daarmee een keer laden onderweg bespaard ben je er alsnog sneller.
Tip 4. Haal ongebruikte spullen uit je auto
Je doet er verstandig aan om spullen die je nauwelijks gebruikt uit de auto te halen. Alles wat je bij je draagt zorgt weer voor meer stroomverbruik en ook dat kan de actieradius van je elektrische auto minderen.